Digitalisering med värdeskapande och utvecklingsmöjligheter i fokus

Enklare, säkrare, roligare och med nöjdare kunder. En digital strategi som skapat stort värde internt, och som bidragit till en nominering som en av Sveriges bästa webbplatser.

IT uppfattas ofta som lite tråkigt och ses felaktigt som en teknikfråga istället för en verksamhetsutvecklingsfråga. Men när fokus flyttar från teknik till användarvänlighet, värdeskapande, kundnytta, utvecklingsmöjligheter och framtid – då blir effekterna av en genomtänkt IT- och digitaliseringsstrategi konkreta och påtagliga.

– Vår digitala strategi slogs fast redan 2017, men det var under 2020 som det verkligen tog fart, säger Andreas Warg, IT- och digitaliseringschef.

Andreas Warg

Rationellt och kostnadseffektivt

Snabbt genomfördes en uppstramning av IT-miljön. Målet var förenkling, standardisering, outsourcing och ett helt nytt sätt att förvalta och utveckla IT-system för ökat värde, både internt och externt. En extern driftpartner upphandlades, molnlösningar infördes, alla fick likadana datorer och program. Resultatet blev högre driftsäkerhet och kontinuitet i systemen och ökad arbetsglädje bland medarbetarna då allt fungerade så smidigt.

– Att använda sig av externa samarbetspartners i sig är en ökad kostnad, men det är en investering som innebär att det dagliga arbetet flyter på bättre och en framförhållning som förhindrar kostsamma, framtida problem. Dessutom så frigörs tid. Tid som vi kan använda för att arbeta med förbättringar och utveckling som skapar värde för oss själva men framförallt för våra kunder ute i bostadsområdena.

Andreas Warg poängterar att varje beslut gällande It och digitalisering måste vara förankrad i en helhetsbild. Att besluten är ordentligt genomlysta rörande konsekvenser, både avseende kostnader och funktion, för hela verksamheten och inte bara i det specifika sammanhanget.

Utgår från kundnytta

Stockholms studentbostäders digitala strategi utgår från medarbetar- och kundbehov, samt att vara proaktiv för nya utvecklingsmöjligheter och funktioner. Ofta har en ökad kundnytta också en direkt koppling till enklare administrativ hantering och mindre manuell handpåläggning för medarbetare.

– Genom att utveckla värden för hyresgästerna genererar vi samtidigt värden för oss själva då det administrativa trycket minskar och vardagen för våra medarbetare underlättas, menar Andreas Warg och lyfter fram elektroniska låssystem med RfID-brickor samt automatiserad tjänst för lösenordsåterställning som exempel på förbättringar som skapar dubbel nytta.

Vidareutvecklingen av Stockholms studentbostäders webbsajt, som kulminerade i ett stort designlyft våren 2020, är ett tydligt och framgångsrikt exempel på hur vårt digitala fokus skapat värde såväl för oss själva som för våra kunder. Med utgångspunkt från användarvänlighet och kundnytta har vi lyft webbens samtliga delar så att vi nu bättre matchar vår digitala målgrupps önskemål och behov, berättar Marlene Lundkvist, Kund- och marknadschef.

Marlene Lundkvist

– Den digitala utvecklingen av webben påbörjades redan 2018 och har inneburit ett enormt strategiskt och operativt arbete där vi på kund och marknadssidan, genom omfattande förstudier och workshops med studenter, analyser av beteende- och klickmönster fördjupat oss i vilken information och vilka tjänster studenterna verkligen efterfrågar och förväntar sig.

Prestigefylld nominering

Marlene Lundkvist lyfter uppgraderingen av webbplattformen, med den nya designen i kombination med det omfattade innehållsarbetet, som avgörande för webbens förbättrade funktionalitet.

– Vi har utgått från att det ska vara enkelt att hitta och enkelt att ta till sig informationen. Webbsidans förbättrade design och webbstruktur gör det enklare att navigera och hitta rätt. Vi har också byggt bort flaskhalsar i våra kundflöden, gått igenom information samt skrivit om alla texter så de blivit tillgängligare och fått en inbjudande tonalitet. Samtidigt har vi också blivit snabbare på att uppdatera texter och annat innehåll så att webben alltid ska vara levande och aktuell.

Nylanseringen av webben har varit mycket uppskattad av hyresgästerna och även skapat stort värde i organisationen. Bland annat har antalet samtal till kundservice minskat betydligt, ett tecken på att studenterna nu i högre utsträckning hittar rätt information och svar på sina frågor på webben. Under 2020 blev webbplatsen SSSB.se också nominerad till priset Sveriges bästa webbplatser av web service award, ett analysföretag som lyfter fram digitala kanaler som fått toppbetyg av sina användare. 

– Nomineringen är ytterligare ett kvitto på att vi tänkt och gjort rätt i vårt digitala utvecklingsarbete, men vi kan och ska bli ännu bättre. Vi fortsätter att analysera beteende och klickmönster på sidan, identifierar och undanröjer flaskhalsar samtidigt som vi ständigt är lyhörda för studenternas behov och önskemål, säger Marlene Lundkvist.

Läs fler artiklar: